デザイン教育における「情報を処理すること」の本質的追求
〜デザイン情報学科「情報処理I」授業実践を通して
八重樫 文

The essential pursuit of information processing in design education: through the practical class of "information processing 1" in the department of design informatics.
YAEGASHI Kazaru


コンピュータと電子ネットワーク、ディジタル技術などに高度に媒介されている現在の情報社会において、デザインという行為は非常に多岐に渡っている。

 ここでは、デザイン行為を問題解決過程のひとつと捉え、それに関わる様々な情報を処理する能力、つまり「情報処理能力」が、今日の多様なデザイン行為に通底する基礎能力として重要であると考える。同時に、このような情報処理能力の育成は、デザイン教育における基礎課程において特に必要であると考えるが、いまだ造形力の育成に重点が置かれる場合が多く、情報処理能力の育成が十分に意識されたカリキュラムが組まれている例は少ない。

 本稿では、デザイン情報学科1年生必修科目「情報処理I」での教育実践を例に、これからのデザイン教育に資する有用な方法論を提示しながら、デザイン教育の基礎課程における情報処理能力育成を目指したカリキュラムの整備・体系化の重要性について考察する。

In the information society of today using computers, the Internet and other digital technologies, the meanings of design has expanded into various fields.

In this paper, I would define design as one of the methods in solving a problem and think that the ability of information processing is important for the basic ability of various designing of today.

Likewise, I think that it is necessary for the basic curriculum of design education to be encouraging to train the ability of information processing. However, only few curriculum examples are showing awareness on this point of view and most of them are still focusing to train the molding ability.

The purpose of this study is to think over the importance of systematizing the curriculums that is aimed to encourage the ability of information processing in the basic design education by proposing some useful methods. I would take the case of the practical class of "information processing 1" the required subject for freshmen in the department of design informatics, Musashino Art University.


目次

1. はじめに
1.1 デザインを情報という視点から捉える
1.2 デザインにおける「情報を処理すること」の位置づけ
1.3 デザイン情報学科「情報処理I」の概要

2. 「information processing basics」での取り組み
2.1 exercise 01: [hierarchical structure of information]
2.2 exercise 02: [restricted communication using e-mail]
2.3 exercise 03: [preparation for understanding of "RGB color" and "hexadecimal number"]
2.4 exercise 04: [editing information]

3. 「かたちのコンテクスト」での取り組み
3.1 phase01:[considering "text"]
3.2 phase02:[considering "context"]
3.3 phase03:[understanding physically the theme "hyperlink"]

4. おわりに


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